4 Manieren om je E-commerce merk te onderscheiden

Bijgewerkt op: 2 jun.

We hebben al heel wat e-commerce merken langs zien komen. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze willen zich onderscheiden van de massa. Maar hoe onderscheidt u uw merk van uw concurrenten?


We weten dat het moeilijk kan zijn, en we hebben al veel verschillende strategieën gezien die werken. Hier zijn vier van onze favorieten!


4 Manieren om je E-commerce merk te onderscheiden

1. Je sterkste onderscheidende factor is: Jezelf


Afgezien misschien van de kwaliteit van de producten die u aanbiedt, is het beste wat uw bedrijf heeft de cultuur. U en uw mensen zijn exclusief voor uw bedrijf, dus dat wordt een onmiddellijke onderscheidende factor die geen enkel ander bedrijf kan claimen.


Door in te spelen op het culturele DNA dat uw bedrijf biedt, creëert u een unieke aantrekkingskracht die geen enkele andere concurrent kan evenaren.


Klanten kopen niet alleen jouw product; ze kopen ook jou en het gene waar je voor staat.


- Weerspiegel je merk in alles wat je doet. Één van de beste manieren om uw cultuur te benadrukken is door de waarden die de missie van uw bedrijf bezit te weerspiegelen in alles, van marketingmateriaal tot productverpakking. Dit creëert een duidelijke band tussen de consument en het merk, wat zich kan vertalen in een hogere verkoop en klantenloyaliteit.


- Live Chat. Een andere manier om uw cultuur te benadrukken is door het aanbieden van een live chat-functie op uw site waarmee klanten altijd klantenondersteuning kunnen krijgen, hetzij via e-mail of telefoon. Deze aanpak helpt ook om uw bedrijf te onderscheiden van concurrenten. Andere sites bieden misschien alleen e-mail of helemaal niets. Als u een live chat optie biedt en de andere site niet, wordt dat een differentiator op zich.


- Creëer een community. Een andere manier waarop u uw cultuur kunt benadrukken is door het aanbieden van een exclusieve community-ervaring voor klanten die zich abonneren op uw mailinglijst/nieuwsbrief. Dit kan in de vorm van exclusieve kortingscodes, toegang tot verkoopacties of weggeefacties voor leden, een support groep op Facebook, enzovoort.


Creëer een community.

- Maak gebruik van Influencer Marketing. Een laatste manier waarop u uw cultuur kunt laten stralen is door gebruik te maken van de online aanwezigheid van uw bedrijf met een influencer marketing campagne. Dit biedt vrijwel eindeloze mogelijkheden om uw bedrijf onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek, aangezien er een groeiend aantal influencers zijn met een groot aantal social media volgers.



2. Let op de kwaliteit die je uitstraalt


Als u de wereld wilt laten zien dat u serieus bent over uw bedrijf, dan is het tijd om een tandje bij te zetten.


Als u enthousiast bent over het vermogen van uw merk om het leven van anderen te beïnvloeden, moet dat in elk mogelijk visueel aspect tot uiting komen. Het is één ding voor u en uw mensen om erom te geven, maar het is een ander ding voor uw marketingmateriaal om dat te laten zien. Het is de moeite waard om geld uit te geven aan de uitstraling van uw marketingmateriaal, afbeeldingen, video's etc. Dit kan namelijk een signaal afgeven dat u kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan.


Hoe laat u zien dat u kwaliteit levert?


1) Onderschat het belang van het ontwerp van uw website niet. Als je niet de middelen hebt om een full-time ontwikkelaar in te huren, dan kan het de moeite waard zijn om dit uit te besteden aan een marketingbureau. Zelfs als u probeert om alles intern te doen, zorg er dan voor dat elk element van uw site professioneel en goed ontworpen is.


2) Investeer in kwaliteitsfotografie voor marketingmateriaal/verpakkingen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen eerder een afbeelding vertrouwen dan alleen tekst.


3. Bezuinig niet op de details van uw verpakking. Dit is waar het grootste deel van uw "branding" naartoe zal gaan, dus neem de tijd om ervoor te zorgen dat het er fantastisch uitziet.


4. Zorg ervoor dat al het gedrukte materiaal van hoge kwaliteit is en goed leesbaar. Nogmaals, klanten kopen niet alleen een product, ze kopen ook uw merk. Uw marketingmateriaal moet helpen met de beslissing om bij u te kopen, niet om meer redenen te creëren waarom ze niet willen kopen.


5. Uw website moet professioneel aanvoelen en niet "in aanbouw" of een placeholder voor een groter site redesign dat later komt. Zie het als volgt: Uw website is het gezicht van uw bedrijf die de meeste mensen zullen zien! Als uw site niet communiceert dat u klaar bent om te gaan, dan zullen klanten verder gaan!


3. Laat uw klanten zien waarom andere klanten uw merk gebruiken.


Als je een nieuw merk bent, kan het moeilijk zijn om de vaart erin te houden. Een manier om dat te doen is door te benadrukken wat je eerste echte klanten zo leuk vinden aan je merk en producten. Testimonials en recensies zijn geweldig, maar vergeet niet om visuele elementen toe te voegen om het effect te accentueren. Als je echte mensen laat zien die enthousiast zijn over wat je merk te bieden heeft, dan laat dat zien dat er een gemeenschap en een levendige cultuur achter je bedrijf zit. Klanten sluiten zich hier dan sneller bij aan.


Deze aanpak helpt ook de druk te verlichten op nieuwe kopers die geconfronteerd kunnen worden met een aankoopbeslissing op basis van weinig informatie. Als merken hun waarde propositie duidelijk en beknopt kunnen laten zien, zijn klanten beter in staat om beslissingen te nemen.



Social Media aanwezigheid versterken

Wij zijn grote fans van interactie met uw klanten op sociale media. Het kost één minuut om hen te vragen of je hun naam mag gebruiken wanneer ze die delen op sociale media of elders (Retweet of Reshare), maar het geeft klanten het gevoel dat ze deel uitmaken van het merk.


Bedrijven die reageren op hun reviews hebben gemiddeld meer omzet.

U moet ook uw social media-profielen (vooral Instagram of Facebook ) toevoegen aan uw website. Veel mensen bekijken de site van een bedrijf voordat ze iets kopen, maar willen ook weten wat voor persoon of bedrijf erachter zit, of dat nu een individu of een team is. Social media-profielen bieden een kijkje in de cultuur van uw bedrijf en kunnen helpen bij het opbouwen van relaties met nieuwe klanten.



Wat is Brand story? en Hoe kun je dit gebruiken voor marketing?


4. Je Brand Story is je sterkste wapen.


Marketing is meer dan alleen de aandacht trekken van prospects. Het gaat er ook om, om hen een reden te geven u te vertrouwen doordat ze u beter leren kennen. Uw bedrijfsblog is een uitstekende manier om te delen wat uw product zo speciaal maakt, samen met andere soorten inhoud die mensen helpt te kopen, te onderwijzen of te vermaken.


Zie uw blog als een middel om uw bedrijf op te bouwen als de go-to bron voor wat belangrijk is voor uw klantenbestand. Bedrijven die blogs produceren hebben gemiddeld 67% meer leads per maand. Als u een blog hebt, geweldig. Zo niet, begin er dan één en maak gebruik van deze kans om mensen te bereiken die meer willen weten over uw producten en bedrijfscultuur.


U zult ook merken dat bloggen vertrouwen opbouwt bij klanten omdat het hen laat zien dat u weet wat u doet en waarde toevoegt die ze elders misschien zouden missen


Één van de beste manieren om uw merkverhaal te vertellen is via video. Het is niet genoeg om alleen een website te hebben - u moet ook aanwezig zijn op sociale media.


Overweeg bovendien een video in je "Over ons" pagina te gebruiken. Dit is een kans om een meer persoonlijke relatie met uw klanten te creëren en hen de kans te geven u en de mensen bij wie ze mogelijk gaan kopen, te leren kennen.


Het maakt het ook makkelijker voor nieuwe kijkers om zich verbonden te voelen en uw merk te vertrouwen, omdat ze tenminste weten wie het is die aan het woord is.


In het tijdperk van sociale media is uw persoonlijke aanwezigheid een verlengstuk van de merken die u vertegenwoordigt. In feite gebruiken meer dan een miljard mensen Instagram elke maand. Als u niet op minstens één actief social media-platform zit, bedenk dan eens wat u mist en hoe effectiever uw bedrijf zou kunnen zijn met een aanwezigheid daar.


Wil je professionele hulp hierbij, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.


Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!