top of page
  • Togar Beckol

5 Redenen waarom klanten je checkout pagina verlaten

Vóór de pandemie was de vraag naar online winkelen al jaren gestaag aan het stijgen. De redenen daarvoor liggen voor de hand: iedereen heeft baat bij e-commerce: consumenten kunnen gemakkelijk van bijna overal winkelen en detailhandelaren zijn niet meer beperkt tot hun lokale klanten.


Maar toch zal er altijd ruimte zijn voor verbetering in deze snel evoluerende winkelervaring, vooral als het aankomt op het succesvol omzetten van bestellingen. Er zijn tal van redenen waarom shoppers het afrekenproces niet helemaal afmaken, ongeacht hun intentie of enthousiasme. U hebt het waarschijnlijk zelf ook meegemaakt!





Denk even aan hoe u zelf online shopt:

eerst bent u druk bezig met het uitzoeken van uw toekomstige artikelen, waarbij u elk stuk rechtvaardigt terwijl u gretig op de knop "Toevoegen aan winkelwagentje" drukt. Dan is het tijd om af te rekenen. Plotseling realiseer je je dat er een grote opdracht voor je ligt. En zo begint het zelf onderhandelen, "heb ik dit nu echt nodig?" of "misschien moet ik wachten tot ik mijn creditcard heb afbetaald."


Nadat u met de verplichting van het plaatsen van een bestelling hebt geworsteld, besluit u dat het niet de moeite waard is om de sprong te wagen. Dit fenomeen wordt "verlaten van het winkelwagentje" genoemd en het is slechts een van de vele scenario's die retailers tegenkomen.


Van elke 10 shoppers, gaan er 7 niet door met het afronden van hun bestelling.

Dus wat zorgt ervoor dat kopers hun winkelkarretjes laten staan? In dit artikel helpen we u de nuances te identificeren en uit te leggen waarom kopers hun winkelkarretjes laten staan. Vervolgens vindt u oplossingen om de kans op het achterlaten van een winkelmandje te verkleinen en de pijnpunten in e-commerce voor zowel u als uw shoppers te verlichten.


Belangrijkste redenen voor het verlaten van winkelwagen


Er is niets erger dan een potentiële klant verliezen door iets wat te voorkomen is. Door de onderstaande actiegerichte stappen uit te voeren, kunt u het verlaten van de winkelwagen verminderen en het aantal conversies verhogen.





1. Onverwachte hoge kosten.


Niets is afschrikwekkender voor een shopper dan te beseffen dat de totale kosten hoger zijn dan waar ze op hadden gerekend. Extra kosten zijn veruit een van de grootste deal-breakers voor shoppers, vooral als ze totaal onverwacht zijn. Wat de kosten ook mogen zijn - verzendkosten, belastingen en andere servicekosten - ze zijn een belangrijke oorzaak voor het afhaken van een winkelmandje.


2. Verplicht account te maken


Stelt u zich een potentiële klant voor die door Instagram scrolt en dan op uw nauwkeurig gerichte advertentie stuit, waarin een product staat dat hun aandacht trekt. Na een paar klikken zijn ze klaar om af te rekenen, maar dan zien ze een melding dat ze een "account moeten aanmaken".


Gezien deze context is het begrijpelijk dat shoppers minder geneigd zijn om hun bestelling af te ronden. Ter verdediging van de klant: waarom zou hij een account aanmaken als het makkelijker is om er gewoon vandoor te gaan?


3. Window Shopping


Omdat e-commerce winkels altijd open zijn, vereist de ervaring niet dat shoppers iets meer doen dan het web of de app doorbladeren, dus "window shopping" is een andere reden waarom bezoekers vaak hun karretjes achterlaten.


Soms surfen mensen uit verveling of zonder specifieke agenda door uw online winkel en voegen ze terloops hun favoriete artikelen toe aan het winkelwagentje, maar laten ze het winkelwagentje uiteindelijk staan bij gebrek aan een substantiële aankoopintentie.


Een andere mogelijkheid is dat een shopper die twijfelt over een aankoop, zijn interesse verliest nadat de kosten zijn opgelopen, waardoor hij van gedachten verandert. De intentie of de aanvankelijke opwinding kan net zo snel vervliegen als het totaalbedrag bekend wordt. Dus onderhandelen ze opnieuw met zichzelf en vragen ze zich af of ze echt willen doorgaan en zoveel geld vooraf willen uitgeven.


Verder ervaar je online de ''druk'' niet die je in een winkel misschien wel ervaart als je bijvoorbeeld een broek past en de verkoper zegt dat het je heel goed staat.


4. Te weinig afreken mogelijkheden

Iedereen heeft graag het gevoel dat hij een keuze heeft, en dat is niet anders als het om betaalopties gaat. Het is dan ook geen wonder dat kopers de neiging hebben om af te haken en hun winkelwagens te verlaten wanneer ze hun favoriete of vertrouwde betaaloptie niet zien tussen de andere aangeboden opties.

Je zou misschien denken: ''Maar IDeal is toch genoeg?'' Nee dat is niet genoeg. Velen klanten betalen bijvoorbeeld liever met Paypal of Creditcard, omdat hun bestelling dan verzekerd is en bij IDeal niet. En anderen hebben misschien nu het geld er niet voor, want hun loon wordt pas overmorgen gestort, dus ze kiezen voor de optie ''Koop Nu, Betaal Later''


5. Er is geen vertrouwen in je website


Als het om de kritieke informatie van shoppers gaat, is zelfs het kleinste beetje twijfel over de vertrouwensfactoren van een site (het gevoel dat uw onlinewinkel geen beveiligingsmaatregelen voor betalingen heeft of zelfs het gebrek aan betrouwbare betalingsdiensten) genoeg om hen weg te doen lopen.


Of in sommige scenario's, vrezen klanten wat de retailers met hun informatie zullen doen. Begrijpelijk, als een klant zich niet veilig voelt bij het verstrekken van overgevoelige informatie, dan is het plaatsen van een bestelling een non-starter.

(Persoonlijk gebruik ik voor slechtere kwaliteit webshops een andere email adres, zodat ze niet mijn primaire email hebben en ik niet gespamt wordt, of erger)


Om dit probleem te voorkomen, is het belangrijk dat bedrijven ervoor zorgen dat hun website beschikt over SSL-certificaten en andere gerelateerde vertrouwens zegels. (Denk aan een keurmerk, of aangesloten bond)


Conclusie:

Winkelwagen verlating is een groot probleem voor e-commerce bedrijven, en het is geen wonder waarom: Met de talloze oorzaken van het verlaten van een winkelwagen, kan het overweldigend aanvoelen om het allemaal in één keer aan te pakken als ecommerce leider. Maar de sleutel tot het terugdringen van het verlaten van uw winkelwagen is het wegnemen van alle wrijvingspunten die shoppers ervan weerhouden snel en gemakkelijk een aankoop te doen.


Als u dat doet, kunt u het verlaten van uw winkelwagen misschien omkeren en mogelijk de band redden met "degenen die zijn weggelopen".


U kunt meteen aan de slag door deze best practices toe te passen: wees eerlijk over kosten en vergoedingen, creëer een naadloos afrekenproces, bied zo veel mogelijk betaalopties, bouw vertrouwen op bij shoppers en geef klanten de mogelijkheid om flexibel te betalen (bijvoorbeeld met cadeaubonnen of Klarna).


Benieuwd naar de oplossingen voor deze problemen? Lees ook: Voorkom dat klanten de winkelwagen verlaten


Wil je professionele hulp hierbij, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page