Snelle Verzending: Verdubbel je conversie en verlaag je marketing kosten

Bijgewerkt op: 2 jun.

Snelle verzending is een must-have voor de shoppers van vandaag.


En dat is niet alleen omdat ze hun spullen zo snel mogelijk willen hebben, maar ook omdat ze het verwachten. Snelle verzending is tegenwoordig zelfs zo belangrijk dat 27% van de shoppers de ene retailer boven de andere verkiest omdat die betere leveringsopties heeft.



Snelle verzending verhoog conversie verlaag marketingkosten


Sinds Amazon in 1994 zijn eerste product verkocht, heeft het bedrijf het spel voor snelle levering in Amerika veranderd. Amazon Prime's 2-daagse leveringen zijn nu de e-commerce standaard, 33% van de klanten die kiezen voor snelle verzending zijn bereid om 3 of meer dagen te wachten op online bestellingen. In Nederland zagen we hetzelfde gebeuren met de lancering van Bol.com in 1999.


Als u de evenwichtsoefening kunt uitvoeren om online bestellingen snel genoeg te leveren zonder uw operationele overheadkosten aanzienlijk te verhogen, bent u goed op weg naar een e-commerce goudmijn. Maar zijn 2-daagse leveringen of 24 uur leveringen makkelijker gezegd dan gedaan? Laten we het eerst over de verwachtingen van de klant hebben:


De verwachtingen van je klant

Wij weten allen dat verandering de enige constante in het leven is, en dit geldt ook voor de verwachtingen ten aanzien van de levertijden.


In de begindagen van e-commerce was online winkelen een nieuwigheid die betekende dat levertijden niet zo belangrijk waren, en standaardverzending de norm was.


Vanuit je luie stoel iets bestellen en thuisbezorgd krijgen was een prestatie, en op zich al indrukwekkend genoeg.

Spoel veertig jaar vooruit, en 2-dagen (en tegenwoordig 24 uur) levering is meer dan belangrijk voor klanten. Het bepaalt waar ze winkelen, hoeveel ze uitgeven, en de reviews die ze achterlaten.


Gemiddeld vinden online shoppers nu 3 dagen een aanvaardbare tijd om op een online bestelling te wachten. Maar snelheid is niet de enige verwachting die verandert:


  • Meer dan de helft van de shoppers verwacht actuele leveringsinformatie.

  • Bijna een kwart van de shoppers volgt zijn pakjes via sms-waarschuwingen.

  • 75% van de klanten verwacht een gratis levering.

Kortom, de bestellingen van uw klanten moeten snel, traceerbaar en gratis zijn voor de beste resultaten. Het klinkt geweldig voor kopers en ontmoedigend voor verkopers. Maar hoe belangrijk is het nou dat je snelle levering aanbied?


Hoe belangrijk is snelle levering nou?

Het wordt steeds moeilijker om klanten aan te trekken, te converteren en te behouden met traditionele e-commerce tactieken zoals lage prijzen, niche producten, of als eerste op de markt komen.


Snelle leveringsopties zijn anders. Ze vallen op, voldoen aan de verwachtingen, en overtreffen klanten door ze extra waarde te bieden. Hier is waarom u snelle levering moet aanbieden als u dat nog niet doet.


Volgens eMarketer zal e-commerce wereldwijd naar verwachting meer dan 4,2 biljoen dollar genereren in 2020 en tot meer dan 6,5 biljoen dollar stijgen in 2023. Meer mensen winkelen en verkopen online dan ooit tevoren.


Voor e-commerce handelaren betekent dat één ding: concurrentie.


Het wordt steeds moeilijker om klanten aan te trekken, te converteren en te behouden door gebruik te maken van traditionele e-commerce tactieken zoals lage prijzen, niche producten of als eerste op de markt komen. Zeker als je product niet uniek is, je maakt dan geen kans met lange verzendtijden.


Vindt u het ook zo vervelend als u midden in een online shopsessie zit en u plotseling beseft dat u echt niet 3-5 dagen kunt wachten tot uw pakket aankomt? Dit zorgt voor een hoop potentiële verkoop die je misloopt. Daarentegen kan snelle levering zorgen voor:


1. Minder klanten die de winkelwagen verlaten.

18% van de klanten die de winkelwagen verlaten zijn te wijten aan trage leveringstijden. Sommige klanten kunnen niet langer dan 2 dagen wachten op een dringend artikel, een last-minute cadeau, of een langverwachte traktatie.


2 of 1-daagse levering overwint een aantal snelheids-gerelateerde aankoop blokkades die op hun beurt het verlaten van de winkelwagen kunnen verminderen en conversies kunnen verhogen. Zo hebben sommige webwinkels een toename van 300% in conversie gezien na het implementeren van 2-daagse levering.


2. Snelle verzending maakt de klantbeleving compleet

Als het op online winkelen aankomt, bestaat er niet zoiets als "goed genoeg". Tegenwoordig omvat de online winkelervaring alles, van bestelling tot het uitpakken, en een groot deel daarvan is hoe lang het duurt om tussen die twee stappen te komen. 2 of 1 daagse leveringen verhogen de klanttevredenheid door de laatste kers op de taart te leggen aan een uitstekende klantervaring.


Het is een geweldige manier om klantenloyaliteit en -tevredenheid te stimuleren. Meer dan een derde van de klanten zal niet terugkeren naar een retailer na een slechte levering ervaring.


Door snel te leveren laat u zien dat u uw beloften kunt nakomen, dat u betrouwbaar bent en dat u belang hecht aan een uitstekende klantervaring, dit zijn noodzakelijke ingrediënten om de klantloyaliteit te vergroten.

3. Snelle levering helpt bij je marketing

Snelle verzending is een geweldige manier om uw marketing invloed uit te breiden. U kunt snelle verzending banners, tags en formuleringen toevoegen aan uw e-mails, social media berichten en website. Dit werkt ook voor advertenties, wanneer u uw leveringstijden kunt benadrukken op een manier die klanten haakt en hen verleidt om door te klikken naar uw winkel.


Op basis van Deliverr-gegevens hebben sommige verkopers een stijging van 50% gezien in Facebook CPA (Cost Per Action) door badges voor ''levering op de volgende dag en 2 dagen'' toe te voegen aan hun Facebook-posts.


Wat te doen als je In-House niet aan de ''vandaag besteld morgen in huis'' belofte kunt voldoen?

De oplossing is simpel, en dat is je levering en voorraad outsourcen.


Uitbestede fulfillment is een geweldige manier om snelle verzendmogelijkheden voor uw bedrijf te bereiken. Uitbestede fulfillment centra hebben de expertise en capaciteit om aan de hoge verzend snelheden van e-commerce te voldoen, ongeacht hoe druk of groot uw bedrijf wordt.


De voordelen van uitbestede fulfillment zijn expertise en capaciteit. Uitbestede fulfillment centra blinken uit in de hoge verzend snelheden van e-commerce en hebben schaalbare ruimte en middelen om aan je snelle levering belofte te voldoen, ongeacht hoe druk of groot uw bedrijf wordt.


Waar moet ik dan op letten als ik een fulfillment center ga kiezen?

De 2 belangrijkste punten waar je op moet letten zijn: Kosten en mogelijke verkoopkanalen.


Hoewel uitbestede fulfillment centers schaalvoordelen hebben die de kosten voor opslag, verpakking en vervoer verminderen, steken sommige aanbieders met verborgen kosten. Traditionele fulfillment centers brengen bijvoorbeeld administratiekosten, kosten voor inkomende zendingen en accountbeheer in rekening die snel kunnen oplopen.


Wanneer u overweegt uw fulfillment uit te besteden, moet u zich afvragen of de distributiecentrum die u kiest, integreert met uw verkoopkanalen. Niet alle fulfillment centers integreren met alle verkoopkanalen, en degene die dat wel doen, kunnen extra kosten in rekening brengen. Met de mogelijkheid van Multi-channel integratie, kun je je producten zonder hoofdpijn aanbieden op je website, bol.com en amazon terwijl je op alle platformen aan je levering belofte kunt voldoen.


Zoekt u hulp om uw webshop te integreren met een fulfilment center en wil je professionele hulp hierbij, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.

Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!