Voorkom dat klanten de winkelwagen verlaten

Bijgewerkt op: 2 jun.

Zoals we weten, zijn de gemakken van online winkelen niet altijd zonder problemen. Maar dat hoeft niet waar te zijn voor uw winkel. De meeste van de belangrijkste oorzaken van achtergelaten winkelwagens zijn binnen je controle. Hieronder vindt u manieren om shoppers het vertrouwen te geven zodat ze hun bestelling afronden.

Oplossingen voor het verlaten van winkelwagens

U kunt helpen voorkomen dat uw klanten hun winkelwagen achterlaten, we delen graag onze 4 meest gebruikte technieken met u.


1. Zorg dat je geen verborgen kosten hebt

Het zit zo: kopers houden niet van verrassingen, vooral niet als het om kosten gaat. Nu online winkelen steeds meer voorkomt, zou transparantie een gouden standaard moeten zijn.


Daarom vinden wij dat retailers zo open mogelijk moeten zijn over de kosten. Als u verzendkosten in rekening brengt, maak de kosten dan bekend tijdens het afrekenproces of op de website, zodat een shopper van tevoren op de hoogte is.


Een andere manier om de kosten zichtbaarder te maken is door een verzendcalculator toe te voegen. Als klanten toegang hebben tot een tool op uw site waarmee ze hun postcode kunnen invoeren, laat dit hen weten wat ze kunnen verwachten bij het afrekenen, en idealiter helpt dit de kans op het afhaken van een winkelwagen te verkleinen.


Naast het vergroten van kostentransparantie is er ook een oplossing om de bezorgdheid over dure aankopen weg te nemen, namelijk met ''Koop Nu, Betaal Later-platforms'' zoals Klarna of Achteraf Betalen. Met deze diensten kunnen kopers de betalingen voor grote aankopen spreiden over een bepaalde periode zonder dat er rente of krediet controles bij komen kijken.


2. Maak je afrekenproces naadloos

Overtuig meer klanten om bij u af te rekenen door het proces zo naadloos mogelijk te laten verlopen.


Als uw site een log-in vereist, loopt u al potentiële klanten mis.

Één van de eenvoudigste manieren om een wrijvingsloos afrekenproces te creëren, is misschien wel het afschaffen van de verplichting om een account aan te maken. In plaats van nieuwe shoppers te dwingen een account aan te maken waar ze anders misschien niet in geïnteresseerd zijn, kunt u ze gewoon toestaan als gast een bestelling te plaatsen.


Dit is niet alleen gemakkelijk voor klanten die voor het eerst een bestelling plaatsen, maar door het afrekenproces zo soepel mogelijk te maken, zal de moeiteloze ervaring een positieve indruk achterlaten en klanten mogelijk aanmoedigen uw site opnieuw te bezoeken.


3. Geef je klanten genoeg afreken mogelijkheden

Als u meer shoppers wilt aantrekken, moet u het ze gemakkelijk maken om bij u te kopen. Een manier om dat te doen is door verschillende betaalmogelijkheden te bieden.


Wanneer een shopper "alleen maar aan het rondkijken is" of "in gedachten aan het shoppen is", zijn er een aantal manieren om hem aan te sporen zich te binden. Misschien is het gratis verzending of een kortingscode. Een trefzekere manier om de angst weg te nemen om vooraf volledig te betalen, is door het aanbieden van Koop Nu, Betaal Later mogelijkheden. (KNBL)


Klanten die gebruik maken van KNBL aarzelen minder om bestellingen te plaatsen omdat er een financieel voordeel is aan het spreiden van de betalingen over een bepaalde periode. Het geeft shoppers het vertrouwen om op hun tijd te kopen wat ze nodig hebben, wat kan leiden tot een groter winkelmandje en meer frequente bestellingen.


Ook zijn Paypal en Creditcard steeds populairder aan het worden, want in tegenstelling tot IDeal, bieden deze instanties een verzekerde aankoop, en weet je dat je je geld niet kwijt bent als je bestelde product niet aankomt.


Verhoog je webshops vertrouwensfactor

Klanten zijn eerder geneigd te kopen bij een detailhandelaar die ze vertrouwen. Er is geen manier om de angst voor het delen van persoonlijke of gevoelige informatie, zoals creditcardgegevens, voor 100% weg te nemen, maar retailers kunnen op een paar effectieve manieren zorgen voor meer geruststelling.


Laat shoppers zien dat hun informatie beschermd is door vertrouwenslabels op te nemen. Trustzegels zijn snelle, gemakkelijk te begrijpen pictogrammen die aangeven dat een website of app voldoet aan de industrienormen voor beveiliging. (Denk aan een webshop Keurmerk)


Het toevoegen van basis beveiligingsmaatregelen draagt al een heel eind bij aan het vertrouwen van shoppers, maar er zijn ook andere manieren om vertrouwen op te bouwen bij klanten. Zo wordt het scrollen door tevreden klantenbeoordelingen vaak beschouwd als een bron van waarheid voor nieuwe shoppers.


Wek het vertrouwen van de klant door beoordelingen en getuigenissen op te nemen, en zelfs foto's van echte mensen die door tevreden klanten zijn ingezonden. Ook een geld-terug-garantie is een manier om vertrouwen te wekken en kopers geloofwaardigheid op te bouwen. Je kunt deze zegels op je Homepagina, Productpagina en zelfs winkelwagen pagina plaatsen.


Conclusie:

Winkelwagen verlating is een groot probleem voor e-commerce bedrijven, en het is geen wonder waarom: Met de talloze oorzaken van het verlaten van een winkelwagen, kan het overweldigend aanvoelen om het allemaal in één keer aan te pakken als e-commerce leider. Maar de sleutel tot het terugdringen van het verlaten van uw winkelwagen is het wegnemen van alle wrijvingspunten die shoppers ervan weerhouden snel en gemakkelijk een aankoop te doen.


Als u dat doet, kunt u het verlaten van uw winkelwagen misschien omkeren en mogelijk de band redden met "degenen die zijn weggelopen".


U kunt meteen aan de slag door deze best practices toe te passen: wees eerlijk over kosten en vergoedingen, creëer een naadloos afrekenproces, bied zo veel mogelijk betaalopties, bouw vertrouwen op bij shoppers en geef klanten de mogelijkheid om flexibel te betalen (bijvoorbeeld met cadeaubonnen of Klarna).


Lees ook: 5 Redenen waarom klanten je checkout pagina verlaten


Wil je professionele hulp hierbij, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.

Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!