- Togar Beckol
Wat is branding?
Ken je dat gevoel als je iemands naam hoort en je meteen aan zijn gezicht denkt? Nou dat is branding. En dit werkt ook zo voor bedrijven.

Branding gaat over het creëren van een identiteit voor een bedrijf in de geest van een consument. Branding bestaat uit het logo van een bedrijf, het visuele ontwerp, de missie en de tone of voice.
Door een website te bouwen die beschrijft wat u aanbiedt, advertenties te ontwerpen die uw goederen en diensten promoten, specifieke bedrijfskleuren te kiezen die met uw bedrijf zullen worden geassocieerd, een logo te creëren en dit op al uw sociale media-accounts te plaatsen, bent u uw bedrijf aan het branden. Dat wil zeggen, u geeft vorm aan wat en hoe mensen uw bedrijf zien.
Het is de indruk die in hen opkomt als ze de naam van uw bedrijf horen. Het is gebaseerd op een gevoel dat ze hebben, gebaseerd op hun ervaringen die ze met u hebben gehad - goed of slecht.
Het doel van branding is om uw klanten eenvoudig en gemakkelijk te laten begrijpen wat u aanbiedt en hoe u anders bent.
Maar het is niet alleen een USP (unique selling proposition), het is de combinatie van alle manieren waarop u communiceert. Want naast uw logo en bedrijfskleuren, kunt u uw merkboodschap ook communiceren via:
Uw winkelomgeving en -sfeer
Hoe uw personeel klanten behandelt
De kleding van uw personeel
De producten die u aanbiedt
De prijs die u rekent
De verpakking van uw producten
Public relations
Publiek spreken
Direct mail
Sponsoring
Reclame
Non-profit partnerschappen
Al deze kanalen en meer zijn voor jou een manier om aan je branding te werken.
Het opbouwen van een merk kan een intimiderend proces zijn.
1. Identificeer wat uw klanten het leukst vinden aan uw bedrijf. Waarin onderscheidt uw bedrijf zich? Wat zijn uw sterke punten?
2. Creëer een merkboodschap die overbrengt wat uw bedrijf voor zijn klanten wil doen - waar u het beste in bent. Promovendum belooft u 25% te besparen op uw autoverzekering. Wat belooft u uw klanten? En maakt u het waar?
3. Zorg ervoor dat uw visuele elementen overeenkomen met uw boodschap, en uw merk. Als u innovatie belooft, gebruik dan geen grijstinten en saaie beelden.
4. Ontwikkel normen voor kleding en gedrag van werknemers.
5. Pas uw visuals toe op elk marketinginstrument dat u gebruikt, van reclame tot bewegwijzering tot winkeldisplays.
Branding is een complex proces, vooral omdat het succes of de mislukking ervan wordt bepaald door de reacties van uw klanten op het feit dat zij zaken met u doen.
Als bedrijfseigenaar onderscheidt uw bedrijf zich van zijn concurrenten door zijn merkidentiteit. Uw merk vertegenwoordigt wat u doet, hoe u het doet, en waarom u het doet op een manier die resoneert met uw doelgroep.
Een sterk merk kan helpen nieuwe klanten aan te trekken, de verkoop en omzet te verhogen, de relaties met bestaande klanten en partners te versterken, vertrouwen op te bouwen binnen de gemeenschap en de betrokkenheid van werknemers te verbeteren.
Branding kan worden gedefinieerd als "de totale ervaring van een product of dienst die een unieke indruk op een individu creëert die resulteert in een emotionele band" (Kotler et al., 2009).
Wil je professionele hulp, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.