Wat is een landingspagina?

Bijgewerkt op: 2 jun.

We zijn er zeker van dat je nu wel weet wat een landing page is, maar voor het geval dat...


Een landing page is een standalone webpagina, speciaal gemaakt voor een marketing-of reclamecampagne. Het is waar een bezoeker "landt" nadat ze op een link in een e-mail, of advertenties van Google, Bing, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, of soortgelijke plaatsen op het web hebben geklikt.


Wat is een landingspagina?


In tegenstelling tot webpagina's, die meestal veel doelen hebben en aanzetten tot verkenning, zijn landingspagina's ontworpen met één focus of doel, bekend als een call-to-action (of CTA, kortweg). Deze focus zorgt ervoor dat bezoekers niet worden afgeleid en vertrekken zonder hun doel te hebben bereikt.

“Landing pages need to look appealing, but most of all they need to convert”

Het is deze focus die van landingspagina's de beste optie maakt om de conversieratio van uw marketingcampagnes te verhogen en uw kosten voor het verwerven van een lead of verkoop te verlagen.


Maar wacht, zijn alle pagina's niet gewoon een landingspagina?


Nee. Oppervlakkig gezien lijkt het alsof een landingspagina gewoon een ander onderdeel van uw website is. Maar in werkelijkheid is het een heel ander dier dan uw startpagina.


Een landingspagina is een website met één pagina die is ontworpen om bezoekers om te zetten in klanten.


Terwijl de homepage tientallen potentiële afleidingen heeft - je kunt ze eigenlijk "lekken" noemen in plaats van links - is de landingspagina super gefocust. Minder links op uw landingspagina verhoogt de conversie, omdat er minder verleidelijke klik mogelijkheden zijn die bezoekers wegleiden van de oproep tot actie. Daarom gebruiken ervaren marketeers altijd een speciale landingspagina als bestemming voor hun verkeer.


Natuurlijk, de homepage ziet er geweldig uit. Hij laat het merk zien, laat mensen een scala aan producten verkennen en biedt extra informatie over het bedrijf en zijn waarden. Vanaf hier kan een bezoeker alle kanten op - solliciteren naar een baan, persberichten lezen, de algemene voorwaarden bekijken, berichten plaatsen op de forums, enz.


Maar als u wilt dat bezoekers die op een advertentie of link klikken, iets specifieks doen (zoals zich aanmelden) dan kan je het beste voor een landingspagina gaan.


Er zijn trouwens twee hoofdtypen landingspagina's:


1. Bestemmingspagina's/landingspagina's (of in het Engels "landing pages") zijn ontworpen om leads te vangen en ze door de sales funnel te leiden. Ze hebben één enkele call-to-action (CTA) en geen navigatie, wat betekent dat je niet van de pagina weg kunt navigeren. Deze worden vaak gebruikt aan het begin van een funnel wanneer u bijvoorbeeld iemands e-mailadres of telefoonnummer probeert te krijgen.


2. Lead genererende pagina's zijn ontworpen om leads te genereren met een paar CTA's, maar ze hebben niet noodzakelijkerwijs slechts één CTA. Deze worden vaak gebruikt aan het einde van een funnel wanneer je bijvoorbeeld iemands e-mailadres of telefoonnummer probeert te krijgen.


Oké, maar hoe krijg ik bezoekers naar mijn landingspagina?

Wat is een landingspagina?

Je zult eerst de trechter moeten vullen met bezoekers om je landingspagina te laten werken. Gelukkig heb je een heleboel opties. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende bronnen van verkeer naar landingspagina's.


1. Betaald zoekverkeer

Betaald zoekverkeer

De meeste zoekmachines hebben betaalde advertenties. Wanneer iemand iets opzoekt (bijvoorbeeld, "Sportschoenen") verschijnen deze betaalde advertenties duidelijk gemarkeerd bovenaan.


In tegenstelling tot de andere resultaten op de pagina, worden pay-per-click advertenties voorbereid en betaald door marketeers. Iemand die klikt, wordt geprikkeld door uw charmante tekst (en soms door uw afbeeldingen). En u hebt ze waarschijnlijk getarget op basis van hun zoekterm, demografische gegevens of interesses die uit hun surfgeschiedenis naar voren komen.


Cruciaal is dat wanneer u een advertentie maakt, u kunt kiezen waar de link uw bezoeker heen brengt. Ja, u kunt ervoor kiezen om ze naar uw homepage te sturen. Maar waarom zou je dat doen als er zoveel betere plaatsen voor hen zijn, zoals dus je landingspagina.




2. Betaald socialmedia verkeer

Betaald socialmedia verkeer

Je hebt waarschijnlijk gehoord van betaalde sociale media reclame, maar je weet misschien niet hoe het werkt. Als u op zoek bent om uw bedrijf te laten groeien, dan is dit een belangrijk ding om te begrijpen!


Het runnen van advertenties op social media sites zoals Facebook en Instagram kan een super manier zijn om mensen en gemeenschappen die geïnteresseerd zullen zijn in uw merk aan te trekken.


In plaats van mensen die zoeken naar "sportschoenen" zou je kunnen adverteren naar mensen die sport of gezondheid aan hun lijst van interesses hebben toegevoegd in hun Facebook-profiel. Het mooie is dat je in contact kunt komen met klanten voordat ze op zoek gaan naar je product - of voordat ze zelfs weten dat ze het willen hebben!


Elk sociaal kanaal biedt niet alleen geavanceerde targeting functies, maar heeft ook zijn eigen kenmerken. Instagram, bijvoorbeeld, werkt goed voor producten en lifestyle merken met een sterke visuele aantrekkingskracht. Aan de andere kant geven B2B-adverteerders de voorkeur aan LinkedIn om professionals te bereiken die werkzaam zijn in specifieke sectoren.


3. E-mail marketing

E-mail marketing

Ik weet het, iedereen is zo ziek van e-mail. Maar geloof mij: E-mail is één van de krachtigste marketingtool die er is, omdat het een enorm bereik heeft, en lage kosten in vergelijking met andere platforms. Een onderzoek uit 2018 door de Radicati Group voorspelt dat er in 2022 4,2 miljard e-mailgebruikers zullen zijn - dat is meer dan de helft van de planeet!


Maar raad eens? E-mail en landingspagina's kunnen samenwerken als een krachtige combo. Nadat u een lijst met contactpersonen hebt opgebouwd, kunt u met uw zorgvuldig opgestelde e-mails lezers verleiden met uw aanbod, terwijl de landingspagina de details invult en bezoekers naar een call-to-action leidt.


Dus als u nog niet begonnen bent met uw e-mailcampagnes... wel, dan hebben we nog wat werk te doen!


Wil je professionele hulp, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.


Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!