- Togar Beckol
Wat is een nichemarkt?
Een nichemarkt is een segment van een grotere markt dat kan worden gedefinieerd door zijn eigen unieke behoeften, voorkeuren of identiteit, waardoor het verschilt van de markt in het algemeen.

Zo zijn er bijvoorbeeld binnen de markt voor damesschoenen veel verschillende segmenten of niches. Schoenen voor veganistische vrouwen zouden een nichemarkt zijn, evenals schoenen voor vrouwen met een grotere maat of schoenen voor verpleegsters.

“Bijna elke markt kan verder worden verfijnd”
Bijna elke markt kan verder worden verfijnd, of opgedeeld, door de specifieke behoeften en voorkeuren van zijn bestanddelen. Enkele van de meest voorkomende manieren om een niche te definiëren zijn gebaseerd op:
Prijs (luxe, gemiddeld, korting)
Demografie (geslacht, leeftijd, inkomens niveau, opleidingsniveau)
Kwaliteitsniveau (premium, handgemaakt, economisch)
Psychografische gegevens (waarden, interesses, attitudes)
Geografische gegevens (inwoners van een bepaald land, stad of zelfs buurt)
De keuze voor iemand om zich op een niche te richten is een strategische zakelijke beslissing om een bepaalde klanten beter te bedienen dan concurrenten die zich op de grotere markt richten.
Hoewel u misschien al specifieke trending producten in gedachten heeft, kunt u uw kansen op succes vergroten door te beginnen met een nichemarkt en vervolgens naar beneden te boren om nicheproducten te vinden die mogelijk bij de markt passen. Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden.
1. Producten voor huisdieren: Een groeiende markt voor huisdieren heeft huisdier webshops in staat gesteld te floreren. Hoewel er veel mogelijkheden zijn voor de ontwikkeling van nieuwe producten voor huisdieren, is de markt ook zeer concurrerend.
2. Reisproducten: De reis industrie is enorm, maar er zijn nog steeds tal van niches die niet goed worden bediend door bestaande producten. Als u op zoek bent naar een manier om door te breken in deze markt, overweeg dan het maken van een app of een andere op technologie gebaseerde oplossing die reizigers helpt hun reizen beter te plannen of geld te besparen op dingen zoals het boeken van vluchten of hotels via meta-zoekmachines zoals Kayak of Google Flights (waarmee u meerdere sites tegelijk kunt doorzoeken).
3. Producten voor de werkplek: De werkplek verandert snel nu meer mensen dan ooit tevoren op afstand werken - en als gevolg van deze verschuiving zijn er volop mogelijkheden voor nieuwe werkplek producten die kunnen helpen bij het stroomlijnen van activiteiten
4. Duurzame producten: Duurzaamheid is de laatste tijd een hot topic onder consumenten. Volgens recente onderzoek waren bijna zes op de tien consumenten bereid hun winkel gewoontes te veranderen om de milieu-impact te verminderen.
De opkomst van de bewuste consument heeft de weg vrijgemaakt voor veganistische en milieuvriendelijke varianten van conventionele producten.

Als er een product is dat vaak door de massamarkt wordt gekocht, is er waarschijnlijk een niche van bewuste consumenten die een groener alternatief zullen omarmen.
In het verleden konden bedrijven die deze nichemarkt wilden aanspreken een deel van de opbrengst aan een goed doel schenken, maar nu geven de meeste consumenten ook om de herkomst en productie van de producten.
Wil je professionele hulp, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.