Wie is je doelgroep?

Bijgewerkt op: 2 jun.

Wanneer u een webshop begint, is het van cruciaal belang dat u uw ideale doelgroep kent. Het helpt u gemakkelijker nieuwe klanten te vinden en geïnteresseerde kopers naar uw website te lokken, wat resulteert in hogere conversiepercentages en meer verkoop.


Wie is je doelgroep?


U kunt een publiek van elke grootte of elk kenmerk maken, afhankelijk van welke producten u van plan bent te verkopen. Er zijn echter drie hoofdcategorieën om naar te kijken als nieuwe e-commerce ondernemer:


“You should learn from your competitor, but never copy. Copy and you die.”

Demografie. Omvat kenmerken zoals leeftijd, geslacht, beroep, opleiding, en inkomen.


Locatie. Groepen die de markt verdelen op basis van geografische locatie, zodat u een specifiek gebied beter kunt bedienen.


Interesses. Gebouwd rond psychographics en omvat houdingen, persoonlijkheid, meningen, en de levensstijl van uw publiek.


Om uw product online te verkopen, moet u weten wie uw doelgroep is - de mensen die het zullen kopen. Als je al een product hebt, is het kiezen van een doelgroep makkelijker.


Vraag jezelf af: Wie koopt mijn product? Wat voor soort mensen zijn het? Wat is hun leeftijd? Stel die informatie samen in een buyer persona en neem het op in uw businessplan. U zult het nodig hebben bij het maken van uw website teksten en marketing campagnes.


Als u nog geen product hebt, denk dan na over het soort mensen die u het beste kent. Bijvoorbeeld, misschien houdt u van huisdieren en begrijpt u andere huisdiereigenaren van in de 40 en 50 heel goed. De kans is groot dat je een goed idee hebt van wat ze wel en niet leuk vinden, hun behoeften en angsten. Dat zou uw doelgroep kunnen zijn.


Om online te verkopen, moet u uw doelgroep echt kennen en waarderen. Mocht je hierin vast lopen dan denken wij graag met je mee!


Wil je professionele hulp, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.

Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!