Winstgevend verkopen op Instagram

Bijgewerkt op: 2 jun.

Instagram is een social media-platform met een eenvoudig, maar krachtig doel: mensen samenbrengen.


Sinds de oprichting in oktober 2010 hebben ongeveer een miljard maandelijkse gebruikers het social media-platform in hun dagelijkse ritueel opgenomen. Meta kocht de visueel gerichte online gemeenschap in 2012 voor 1 miljard dollar. Het platform heeft zich geleidelijk aan ontwikkeld tot een multifunctionele tool voor zowel bedrijven als consumenten.

Winstgevend verkopen op Instagram
Met 500 miljoen mensen die dagelijks Instagram stories bekijken, zijn de mogelijkheden voor retailers om in contact te komen met consumenten en producten te verkopen op Instagram grenzeloos.

Als je als ondernemer op zoek bent naar manieren om je sales funnel te stimuleren en je bereik te vergroten, kan het verkopen van producten op Instagram een uitstekende keuze zijn. In april 2020 publiceerde Statista een lijst van de landen met de grootste omvang van het Instagram-publiek:


V.S. (120 miljoen)

India (88 miljoen)

Brazilië (82 miljoen)

Indonesië (64 miljoen)

Rusland (46 miljoen)

Turkije (39 miljoen)

Japan (31 miljoen)

Mexico (26 miljoen)

V.K. (25 miljoen)

Duitsland (22 miljoen)

Italië (21 miljoen)

Frankrijk (19 miljoen)


En Nederland? Nederland zit op 9.05 miljoen gebruikers (2022) dat is 52.2% van de totale bevolking! Als dat niet genoeg reden is om op Instagram te verkopen, wat zijn dan de andere redenen?


Instagram is een krachtig instrument om een nieuwe demografie te bereiken.

Volgens HootSuite zijn er maar liefst 928,5 miljoen mensen te bereiken via Instagram reclame. Bovendien wordt aangenomen dat 90% van de Instagram-gebruikers ten minste één bedrijfsaccount volgt. Kennis van de demografie kan uw vermogen verbeteren om een effectieve, krachtige Instagram-marketingstrategie te structureren die converteert naar leads en, uiteindelijk, naar verkoop opbrengsten.


Ongeacht de leeftijdsgroep waarop een bedrijf zich richt, heeft Instagram een gevarieerd gebruikersbestand.


Hou je klanten betrokken en geïnteresseerd

Als je je publiek/klanten betrokken en geïnteresseerd wilt houden in wat je op Instagram post, dan moet je ervoor zorgen dat de content die je post relevant is en op het juiste moment komt.


Vergeet niet dat het niet je aanhang is die je bedrijf definieert; het is de mate van betrokkenheid die je in staat stelt te verkopen. Je kunt meer betrokkenheid krijgen door middel van foto's, Instagram-verhalen en video's op je pagina en reel te posten.


Consistentie is de sleutel om de aandacht van je publiek te krijgen en ze terug te laten komen voor meer. Instagram helpt je om je publiek betrokken te houden via verhalen, (branded) hashtags en afbeeldingen. Gebruik deze tools op de juiste manier, en betrokken consumenten zullen uw inhoud delen, wat leidt tot een groter publiek en meer potentiële conversies!


Breng je naamsbekendheid en Brand Story aan het licht

Social media is waar mensen zijn. En daarom gebruiken we het om het verhaal van ons merk te vertellen. Door het platform te gebruiken, kunt u een reputatie, persoonlijkheid en stem opbouwen die zich onderscheidt van de massa.


Voor je klanten is het een geweldige plek om nieuwe producten en diensten te ontdekken, vooraf onderzoek te doen en aankoopbeslissingen te nemen.


De content die je op je blog schrijft kan enorm bijdragen aan een sterke merk aanwezigheid in de online wereld, maar heb je ook nagedacht over de enorme kracht van het toevoegen van relevante bijschriften bij je Instagram posts?


Instagram-campagnes kunnen 's nachts viraal gaan, waardoor bedrijven een krachtig platform hebben voor het delen van merkgerichte content. Het combineren van visueel beeldmateriaal met content is een fantastische manier om te laten zien waar het bij uw merk om draait.


Hoe scoor je meer klanten via Instagram?


1. Zorg voor kwaliteit fotos en videos

Online winkelen is handig voor zowel de koper als de verkoper. Maar Instagram mist een fysiek element, je klanten kunnen die schoenen bijvoorbeeld niet passen zoals ze dat in een winkel doen. Dus je moet ervoor zorgen dat je foto's goed zijn als je van dagelijkse social media windowshoppers klanten wilt maken.


Bij het bekijken van producten op Instagram, is het gemakkelijk om overweldigd te raken door de prachtige beelden van andere merken. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële klanten hun interesse in jouw merk verliezen en naar het volgende merk gaan.


We hebben gemerkt dat het niet uit maakt wat voor soort product je hebt - consequent posten zorgt voor geloofwaardigheid, maar niet als je afbeeldingen van slechte kwaliteit uploadt. Investeer daarom in een camera van hoge kwaliteit of huur een professionele fotograaf in om uw productfoto's vast te leggen.


2. Maak gebruik van Instagram Shopping

in 2019/2020 heeft Instagram het voor bedrijven over de hele wereld mogelijk gemaakt om hun producten rechtstreeks via de app te verkopen. Het heet Instagram Shopping, en het stelt je in staat om je feed in een paar eenvoudige stappen om te toveren in een verkoopbaar e-commerce verkooppunt.


Dit is hoe het werkt:


1) Open de app


2) Navigeer naar de instellingen sectie op je profiel


3) Klik op "bedrijf" en vervolgens op "winkel


4) Kies een productcatalogus en koppel deze aan je professionele account


5) Houd er rekening mee dat de Instagram-verkoopoptie alleen openstaat voor degenen die al zijn geaccepteerd in het sociale media programma


6) Veel merken maken ook van deze gelegenheid gebruik om te werken met influencers die op hun eigen persoonlijke accounts foto's plaatsen waarop ze hun producten gebruiken, dragen en uitproberen. Iedereen die geïnteresseerd is in een product kan op de item tag klikken die te zien is in de branded content op de explore pagina van Instagram om snel een aankoop te doen!


Conclusie

Je weet nooit naar wat voor producten mensen op zoek zijn totdat ze ze zien. Met een Instagram-winkel kunt u gemakkelijk leren waar uw potentiële klanten in geïnteresseerd zijn en uw posts daarop afstemmen. Dit zal helpen het verkeer en de verkoop te stimuleren door ervoor te zorgen dat elke post iets unieks te bieden heeft.


Het beste aan het opzetten van een Instagram storefront is dat het eenvoudig te beheren is! Je hebt geen kennis van coderen of speciale software nodig.


Laat je ook niet misleiden door te denken dat je veel geld moet uitgeven om te slagen als je verkoopt op Instagram. Het ontwikkelen van een verkoop bevorderende Instagram winkel is een eenvoudig proces, vooral als je al veel volgers hebt verzameld. In dat geval hoef je je alleen maar bezig te houden met je publiek. Dus, waar wacht je nog op? Converteer vandaag nog naar een zakelijk profiel en zet die volgers om in klanten!


Wil je hier hulp bij, of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag! Plan hier een 30 minuten gratis Zoom gesprek in.

Plan een 30 minuten gratis zoom gesprek in!